tisdag 29 augusti 2017

Sommaren fortsĂ€tter 🌞🌞🌞🌞

Efter att vi tillbringat en natt pĂ„ camping Au and der Donaue Camping, sĂ„ reste vi vidare i torsdags den 24/8 mot Wien. HĂ€r kan man sĂ€ga att vi blev lurade x 2 av vĂ„r, annars förtrĂ€ffliga GPS, vi slog in att vi ville fortsĂ€tta Ă„ka betalningsfria vĂ€gar. Vi fick upp att detta skulle ta 18 timmar. SĂ„ dĂ„ tog Eva fram den förtrĂ€ffliga kartboken och vips sĂ„ Ă„kte vi en kanonvĂ€g lĂ€ngs hela Donaue och inte kostade det oss nĂ„got hellre. VĂ€l framme i Wien sĂ„ hade vi siktet instĂ€llt pĂ„ en stĂ€llplats som lĂ„g inne i Wien. Resemobil stĂ€llplats hette denna och var en stĂ€llplats för ca 160 husbilar. HĂ€r stannade vi i tvĂ„ nĂ€tter. NĂ€r vi hade stĂ€llt upp husbilen sĂ„ kĂ€nde vi att nu mĂ„ste vi ha lite mat. Vi tog Ă„ter fram vĂ„r förtrĂ€ffliga GPS och stĂ€llde in den pĂ„ en Österikisk restaurang. Endast 800 meter, promenadavstĂ„nd yeppi. Vi började vandra i vĂ€rmen. NĂ€r vi sĂ„ Ă€ntligen kom fram till denna restaurang, sĂ„ visade det sig att detta var ett cafĂ© med endast öl. SĂ„ hĂ€r blev det ingen mat, men dĂ€remot en đŸș. Vi började vandra tillbaka och pĂ„ vĂ€gen gick vi in i en mataffĂ€r och köpte oss lite kött som vi grillade nĂ€r vi kom tillbaka till Campingen.
Dagen efter sĂ„ tog vi tunnelbanan in till turistfĂ€llan i centrala Wien. Alltid spĂ€nnande att Ă„ka tunnelbana i stĂ€der man aldrig besökt tidigare. Men fram kom vi och hĂ€r strosade vi nĂ„gra timmar, vi hann med bĂ„de att dricka đŸș och Ă€ta lite mat samt besöka ett antal affĂ€rer.

Denna affĂ€r hamnade vi pĂ„, men hĂ€r var det inget skit. Swarovski tror jag bestĂ€mt den hette. Inget för min plĂ„nbok.

Lördag morgon sĂ„ packade vi ihop och for vidare ner mot Balatonsjön som ligger i Ungern. Kan sĂ€ga att vĂ€garna ner dit var sĂ€mre Ă€n de vĂ€gar man varit van vid sen mina Ă„r i JĂ€mtland. Men fram kom vi och checkade in pĂ„ en liten camping. Tanken var att vi skulle stĂ„ hĂ€r i tvĂ„ dagar. Men vi beslutade rĂ€tt sĂ„ snabbt att Ă„ka vidare redan nĂ€sta dag, nu lĂ€ngtade vi ner till havet. Sen kan jag lugnt sĂ€ga att har man forbi för smĂ„kryp och spindlar, modell större sĂ„ var inte detta rĂ€tt plats. Vi tog en promenad pĂ„ eftermiddagen in til byn och satte oss och Ă„t lite snabbmat och en pilsner.

Söndag morgon redan kl. 07.00 bar det sen ivĂ€g de sista 50 milen ner till Nin, en by utanför Zadar och campingen Zaton holiday resort. Koordinater hit Ă€r 44 14'8 N  15 9'60 Ö. Detta Ă€r en jĂ€ttecamping med över 1600 platser. HĂ€r finns allt och dĂ„ menar jag allt. HĂ€r kommer vi nu att vara tills pĂ„ fredag dĂ„ vi drar vidare ner till Trogir. Kan sĂ€ga till Er alla att hĂ€r skiner 🌞🌞 och det Ă€r riktigt varmt. Det enda negativa Ă€r att det Ă€r bara 4,5 vecka kvar pĂ„ ledigheten😎😎😎😎.